Asistenční systémy a moderní technologie ve vozech koncernu Volkswagen (Audi, Škoda, Seat, VW) (2018–2025)

Asistenční systémy Volkswagen Group po roce 2018: Automobilky koncernu VW (včetně značek Volkswagen, Audi, Škoda, Seat a Porsche) v posledních letech sjednotily a výrazně rozšířily nabídku asistenčních systémů pod společnou filozofií bezpečnosti IQ.DRIVE. Od roku 2018 do současnosti došlo k posunu, kdy i dostupné modely koncernu získaly systémy dříve vyhrazené luxusnějším autům. Například Volkswagen zavedl pojem IQ.DRIVE jako zastřešující název pro pokročilé asistenty vedoucí k automatizované jízděauto-horejsek.cz. Již kolem roku 2018 byly ve vozech VW dostupné funkce jako adaptivní tempomat (ACC) s radarovým udržováním odstupu, Front Assist (nouzové automatické brzdění před překážkou s detekcí chodců), Lane Assist (varování a korekce při opuštění jízdního pruhu) či Blind Spot Assist (sledování mrtvého úhlu s varováním před vozidly při změně pruhu). Vyspělejší modely nabízely také Park Assist (automatické zaparkování) a Rear Traffic Alert (varování před projíždějícími auty při couvání z parkovacího místa). Audi jakožto prémiová značka často tyto technologie uváděla první – například Audi A8 (2017) bylo prvním vozem na světě připraveným na automatizovanou jízdu úrovně 3 v podobě systému Audi AI Traffic Jam Pilot, který měl umožnit převzít řízení v kolonách do 60 km/hsharpmagazine.com. Ačkoli kvůli legislativě nebyl tento systém v praxi aktivován pro zákazníky, ukázal směr vývoje. Audi však běžně nasazovalo pokročilé ADAS: Audi pre sense (soubor bezpečnostních funkcí, např. přednárazové napnutí pásů), noční vidění (Night Vision Assist) u vozů vyšší třídy nebo adaptivní tempomat s asistencí v kolonách u modelů jako Q7, A6 apod.

Částečně autonomní řízení: Travel Assist a spol.

Velkým krokem bylo zavedení částečně autonomního řízení (Level 2) do mainstreamových vozů koncernu. Volkswagen představil v roce 2019 systém Travel Assist, poprvé v modelu Passatfdrive.cz. Travel Assist kombinuje adaptivní tempomat a asistované řízení v pruzích, takže vůz dokáže automaticky řídit v podélném i příčném směru – zrychluje, brzdí a udržuje se v pruhu na dálnici i v koloněauto-horejsek.czauto-horejsek.cz. Nový Passat B8 facelift byl prvním Volkswagenem, který umožnil takto asistovanou jízdu v celém rozsahu rychlostí 0–210 km/hfdrive.cz. Současně dostal jako první i kapacitní volant, který pomocí dotykových senzorů ověřuje, že řidič drží volant (podobné řešení měly do té doby jen Mercedesy)fdrive.cz. Následně se Travel Assist rozšířil do dalších modelů VW (Golf VIII, Tiguan, Arteon) a koncernových sourozenců. Dokonce i malý Volkswagen Polo po faceliftu získal verzi IQ.DRIVE Travel Assist, čímž se stal v roce 2021 jedním z prvních malých vozů s touto technologií – umí částečně automatizovaně jezdit i na dlouhých trasách, což bylo dříve doménou aut vyšších třídauto-horejsek.cz. Systém se aktivuje jednoduše tlačítkem na volantu a díky fúzi ACC a adaptivního Lane Assistu zajistí Polo samočinné udržování rychlosti (včetně rozpoznávání a respektování dopravních značek) a zároveň držení vozu uprostřed pruhuauto-horejsek.czauto-horejsek.cz. Řidič samozřejmě musí mít ruce na volantu a dohlížet na situaciauto-horejsek.cz, ale Travel Assist výrazně zvyšuje komfort na dlouhých jízdách. Podobné systémy zavedla i Škoda (pod názvem Travel Assist v Octavii 4 od 2020) a Seat/Cupra ve svých nových modelech.

Audi šlo ještě dál u svých vlajkových lodí: vedle již zmíněného (byť neaktivního) Traffic Jam Pilota nabízelo už dříve Adaptive Cruise Assist (kombinace ACC + centrální vedení v pruhu) například v Audi A6/A7 od 2018. Audi též experimentovalo s asistovanou jízdu v kolonách bez držení volantu (tzv. jam assist do ~60 km/h) u modelů jako Q7. Legislativní průlomy přišly nedávno – v roce 2022 získal koncern homologaci pro Level 3 autonomní jízdu pro Mercedes (Drive Pilot) a o rok později i BMW (Personal Pilot L3). Audi a Volkswagen Group obecně plánují podobné systémy uvést kolem roku 2025, mj. s využitím společné softwarové platformy Cariad. Již nyní některé modely Audi (A8, Q8 e-tron) nabízejí přípravu pro auton. řízení s LiDARem, čekající na legalizaci.

Další pokročilé asistenty a bezpečnostní prvky

Koncern VW integroval do svých vozů i řadu dalších bezpečnostních asistentů. Například Emergency Assist: pokud řidič nereaguje (např. zdravotní indispozice), systém to rozpozná (kamerou sledující oči či chybějící dotyk volantu) a vůz na dálnici sám zapne výstražná světla a bezpečně zastaví v pruhu. Tuto funkci nabídly už kolem 2018 modely VW Passat nebo Arteon v rámci Travel Assistu. Side Assist s asistencí při odbočování: koncern rozšířil klasický hlídač mrtvého úhlu o funkci, která varuje či zabrzdí při hrozící kolizi s protijedoucím vozem při odbočování vlevo (např. Škoda Superb III facelift měla tzv. Turn Assist). Rear Cross Traffic Alert: hlídač křížícího provozu při couvání – v případě nebezpečí dokáže nouzově zabrzdit. Proactive Protection (Crew Protect Assist): systém připravující posádku na náraz (přitáhne pásy, zavře okna) při detekci hrozící nehody – ten zavedlo Audi a následně VW do Passatu, Superbu apod. Parkovací asistenty včetně kamerového 360° systému (Area View) se staly běžnější – od Tiguanů po Karoqy lze mít soustavu kamer, které dávají náhled z ptačí perspektivy pro snadné manévrovánívol.federalcars.czvol.federalcars.cz. Trailer Assist pomáhá při couvání s přívěsem (řidič ovládá jen pedály a systém zatočí správně volantem).

Za zmínku stojí také Night VisionVolkswagen Touareg třetí generace (2018) byl prvním Volkswagenem, který nabídl noční vidění s termovizní kamerouvolkswagen-newsroom.comvolkswagen-newsroom.com. Touareg jako technologická vlajková loď koncernu přinesl v roce 2018 nejširší sadu asistentů: Traffic Jam & Roadworks Assist (částečná autonomie do 60 km/h)volkswagen-newsroom.com, Intersection Assist (varování před křížením vozidel vpředu)volkswagen-newsroom.com, Lane Assist, Side Assist, Emergency Assist, Cross Traffic Assist vpředu atd. – díky propojení těchto systémů patří Touareg k nejbezpečnějším SUVvolkswagen-newsroom.com. Noční vidění z Touaregu později převzaly i Audi a Porsche. Technologie Night Vision dokáže pomocí infračervené kamery detekovat chodce či zvěř až na ~130 m před vozem a varovat řidiče na displeji či head-upuvolkswagen-newsroom.com; navíc pokud má vůz matrixové LED světlomety (IQ.Light), umí systém automaticky na daný objekt krátce bliknout paprskem, aby jej řidič lépe vidělvolkswagen-newsroom.com. Tato špičková technologie je však nadále dostupná jen v prémiových modelech a za příplatek.

Infotainment a moderní technologie ve vozech koncernu VW

Infotainment a konektivita zaznamenaly v koncernu VW obrovský pokrok. Audi mělo náskok díky virtuálnímu kokpitu (plně digitální přístrojový štít) už od roku 2015. Do roku 2018 se digitální kokpit (Active Info Display) rozšířil i do vozů Volkswagen (Golf, Tiguan) a Škoda (Karoq, Kodiaq) – zpočátku za příplatek, později často ve vyšších výbavách standardně. Centrální infotainment využíval platformu MIB2, kolem roku 2020 přešel na MIB3 s podporou bezdrátového Android Auto a Apple CarPlay. Audi své rozhraní MMI v roce 2018 modernizovalo – např. nové Audi A6/A7/Q8 dostaly dotykové displeje s haptickou odezvou místo otočného ovladače. Škoda u modelů od r. 2020 (Octavia IV, Enyaq) implementovala systém Columbus/Amundsen s online službami Škoda Connect a např. integrovanou eSIM pro připojení.

Zajímavou novinkou je nástup rozšířené reality v head-up displejích: Volkswagen ji poprvé použil u elektromobilů ID.3/ID.4 (2020) – na HUD se promítají navigační šipky jako by ležely na silnici před vámivtm.zive.cz. Stejnou technologii AR-HUD nabízejí i Audi Q4 e-tron a Škoda Enyaq (vše na platformě MEB). To umožňuje řidiči mít oči na silnici, zatímco vidí navigační pokyny přesně v místě odbočky. Mercedes-Benz (byť mimo VW koncern) uvedl AR-HUD v nové třídě S 2021 – navigační šipky se vznáší v prostoru a HUD umí zvýraznit i okraje jízdního pruhu červeně při aktivním asistentu jízdy. Koncern VW tyto špičkové prvky postupně zavádí do dalších modelů v rámci unifikace technologií.

Propojení s mobilními aplikacemi: Každá značka má svůj ekosystém – Volkswagen WeConnect, Škoda Connect, Audi connect / myAudi app, Seat Connect apod. Tyto aplikace umožňují kontrolu vozu na dálku (stav paliva/nabití, zamčení, poloha), ovládání topení/klimatizace na dálku, zasílání cílů do navigace nebo vedení elektronické knihy jízd. Zákazníci tak mají se svým vozem neustálé spojení. Některé funkce (např. vzdálené odemčení) vyžadují placené předplatné po uplynutí úvodního období zdarma.

Softwarové aktualizace OTA: Koncern zprvu váhal, ale s nástupem elektromobilů ID se přizpůsobil trendu. Volkswagen ID.3 měl zpočátku problémy s softwarem a první vozy musely do servisu, ale od roku 2021 už VW začal uvolňovat OTA updaty pro modely ID. Dnes tak lze na dálku aktualizovat systém vozu – vylepšit např. dojezd, nové funkce infotainmentu či přidat asistenční funkce. Audi e-tron SUV dostalo OTA update zvyšující efektivitu v roce 2019 (tenkrát ale vyžadoval návštěvu servisu). Novější platformy (MEB, PPE) již OTA plně podporují. Škoda Enyaq takto dostala např. vylepšení režimu tepelného čerpadla či funkci Traction mode přidáním softwaru. OTA aktualizace zvyšují modernost technologií ve vozech koncernu VW, neboť výrobce může postupně aktivovat i dodatečné funkce – třeba Travel Assist 2.5 s funkcí změny pruhu, který byl softwarově zpřístupněn u některých modelů 2023.

Rozdíly mezi značkami a výbavami

Audi vs. Volkswagen vs. Škoda/Seat: Audi jako prémiová značka obvykle nabízí nejširší paletu asistentů a dává jich hodně již v základu. Například Audi Q5 má standardně City Safety (AEB), asistenci vyhýbání a upozornění na opuštění pruhu, zatímco technicky příbuzný VW Tiguan měl ve stejném roce některé z těchto prvků jen za příplatek. Škoda a Seat coby cenově dostupnější značky zpravidla zavedly asistenty s malým zpožděním – např. Škoda Superb III dostala adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go až po faceliftu 2019, kdy už v Passatu byl dříve. Nicméně rozdíly se stírají, protože bezpečnost je priorita a i Škoda dnes nabízí Travel Assist či prediktivní tempomat v Octavii a Superbu. U Škody/Seatu jsou však tyto prvky obvykle součástí paketů (např. Paket Assistence Plus), zatímco u Audi mohou být součástí vyšší výbavové linie nebo standard u top verzí. Volkswagen sám od roku 2020 označuje své vozy s kompletní sadou asistentů obchodním názvem IQ.DRIVE (např. speciální edice modelů).

Standard vs. příplatek: Od července 2022 musí mít v EU všechny nově homologované modely základní AEB, udržení v pruhu a detekci únavy – to vedlo k tomu, že dnes i nejlevnější Škoda Fabia má tyto prvky ve standardu. Co se liší, je úroveň sofistikovanosti: standardní systém může pouze varovat, zatímco příplatkový aktivně zasáhne do řízení. Třeba hlídání jízdního pruhu: ve standardu obvykle jen upozorní (např. u koncernových aut tzv. “Lane Assist” s mírnou korekcí), zatímco Travel Assist (za příplatek) udržuje auto uprostřed pruhu aktivně a trvaleauto-horejsek.cz. Adaptivní tempomat býval donedávna téměř vždy příplatkový (konfigurátor Porsche ukazuje ACC za ~43 tis. Kč)configurator.porsche.com, u některých nových modelů nižší střední třídy (Octavia, Golf) se ale stal součástí standardu vyšších výbav. Naproti tomu opravdu pokročilé systémy – noční vidění, LiDAR, otočné kamery – jsou pořád za příplatek zpravidla jen u Audi (A8, Q7) nebo luxusního VW Touareg. Obecně platí, že koncern VW umožňuje zákazníkovi volit: základní auto koupíte relativně levně s nezbytnou bezpečností, a kdo chce “hi-tech”, musí připlatit za patřičné balíčky.

Dodatečná aktivace asistentů a modernizace vozů přes autoupdate.cz

Vzhledem k tomu, že vozy koncernu VW často sdílejí platformy a elektroniku, existuje značný prostor pro dodatečnou aktivaci asistenčních systémů Volkswagen a dalších technologií. Například vůz může mít z výroby nainstalovaný radar pro adaptivní tempomat, i když tato funkce nebyla zvolena – lze ji pak dodatečně odemknout nahráním kódu či firmware. Podobně funkce jako rozpoznávání dopravních značek, navigační online služby nebo parkovací asistent lze často dokódovat. Pro fyzické dovybavení lze doplnit originální komponenty – třeba kameru pro 360° pohled, senzory Side Assist do zadního nárazníku apod. Portál autoupdate.cz se specializuje na takové úpravy koncernových vozů. Zákazníkům nabízí profesionální dodatečnou instalaci nebo aktivaci asistentů pro Volkswagen, Audi, Škoda i Seat. Pokud tedy váš vůz nemá některý asistent z výroby, tým autoupdate.cz posoudí, zda je možné jej doplnit – ať už softwarovou cestou (aktivací skryté výbavy), nebo montáží potřebného hardwaru. Díky tomu si můžete nechat na zakázku vybavit vůz chybějícími technologiemi, jako jsou třeba adaptivní tempomat, automatické parkování, vyhřívaný volant, infotainment s Apple CarPlay/Android Auto a mnoho dalších. To vše při zachování funkčnosti a bezpečnosti dle továrních standardů. Dodatečná aktivace asistentů Volkswagen/Audi/Škoda tak prodlužuje životaschopnost starších vozů a přináší výhody moderních systémů i těm řidičům, kteří je původně ve výbavě neměli – což je přesně mise autoupdate.cz.

error: Content is protected !!