Právní a emisní stránka chiptuningu v ČR a EU

Otázka legality chiptuningu a jeho vlivu na emise je velmi důležitá. Obecně platí, že jakýkoli zásah do konstrukce vozidla (včetně softwaru motoru) je z pohledu zákona změnou technického stavu vozidla, která by měla být schválena. V praxi ale tuning motoru probíhá většinou neoficiálně. V České republice dlouho panoval stav, kdy chiptuning formálně nebyl legální – vozidlo s upraveným software nesplňovalo původní homologaci. Zlom nastal v roce 2017, kdy Ministerstvo dopravy ČR poprvé schválilo postup legalizace chiptuningu: firma PowerTEC (ChipTuning.cz) získala povolení provádět úpravy výkonu se zápisem do technického průkazu. Musela projít náročnými zkouškami a získat certifikace (včetně kvality ISO 9001. Od té doby je teoreticky možné nechat si provést chiptuning legálně – tzn. firma s oprávněním provede úpravu, ta je následně zapsána v TP (uveden nový výkon) a vozidlo je nadále oficiálně způsobilé k provozu. V roce 2017 to byla první vlaštovka a dodnes takové schválení má jen pár firem. AutoUpdate.cz zatím nabízí profesionální úpravy bez zápisu; naše úpravy jsou však provedeny tak, aby vůz splňoval emisní limity a prošel běžnou technickou kontrolou.

Z pohledu STK a emisí: Mnoho řidičů se obává, že s načipovaným autem neprojde emisní kontrolou. Pokud je ale chiptuning proveden kvalitně, obavy nejsou na místě. Úprava softwaru může mírně ovlivnit emise, ale ve většině případů jen minimálně. Motor po tuningu stále má funkční katalyzátor a DPF filtr, dokud tyto komponenty nejsou odstraněny, není důvod, aby vůz neprošel emisemi. Samotné zvýšení výkonu se děje optimalizací procesu hoření – pokud se to udělá správně (např. více vzduchu k dodanému palivu), nemusí docházet k dramatickému zvýšení škodlivin. Například kouřivost dieselu se po správném tuningu prakticky nezmění (často i klesne, protože lepší průběh hoření zanechá méně sazí). Katalyzátor a filtr pevných částic zachytí zbylé emise jako obvykle. STK měří kouřivost u dieselů a obsah škodlivin u benzínů – pokud je vše funkční, hodnoty bývají v normě. Portál Řidiče k tomu uvádí: „Chiptuning… na emise by měl mít naprosto minimální vliv. […] Dokud majitel neodstraní katalyzátor či DPF, měl by přes emise na STK bez problémů projít.“. Je dobré zdůraznit, že technická kontrola (STK) není totéž co homologační zkouška z výroby. Homologace nového vozu probíhá za velmi specifických podmínek a měří se přesně stanovené cykly. STK oproti tomu kontroluje vůz v reálném provozu – na volnoběh a zvýšený volnoběh (u benzínu) nebo měří kouř při akceleraci naprázdno (u dieselu). Tyto testy mají určité tolerance a vůz má povolené hodnoty dle své stáří a normy. Aby vůz neprošel emisemi, muselo by být opravdu něco hodně špatně – například zcela chybějící katalyzátor, nebo extrémně špatně načipovaný diesel, za kterým se při sešlápnutí plynu „zatmí“. Správně naladěný vůz tedy projde STK i emisemi stejně jako sériový.

Je zde však právní nuance: i když vůz projde emisemi, oficiálně stále platí původní homologované parametry. Pokud by došlo např. k těžké nehodě a bylo podezření na technický stav, forenzní zkoumání by mohlo odhalit zásah do software (některé ECU mají počítadlo programování atd.). To je však krajní situace. V praxi, jak potvrzuje i zkušenost STK techniků, úředníci nepoznají chiptuning při běžné kontrole. Emisní komisař se sice připojuje diagnostikou k OBD, ale hledá jen chybové kódy emisních systémů a kontroluje například funkčnost EGR a DPF (zda nejsou elektronicky odstavené). Kvalitní softwarová úprava nevyhazuje žádné chyby – ECU nemá důvod přejít do nouzového režimu, pokud jsou upraveny limity korektně. Proto platí, že „pokud se chiptuning udělá správně, nehrozí nic a šanci úpravu poznat by měla maximálně automobilka.. Jinými slovy, na STK se úpravě nepřijde a auto projde bez problémů.

Co se týče právních postihů: Největší postihy hrozí za odstranění nebo deaktivaci emisních systémů. Odstranění filtru pevných částic (DPF) nebo katalyzátoru je nezákonné a pokud je policie odhalí (např. při silniční kontrole mobilní emisní jednotkou), může uložit vysokou pokutu (v ČR až desítky tisíc Kč) a vůz poslat na mimořádnou STK. Stejně tak odpojení EGR ventilu či SCR (AdBlue) je nelegální. Moderní diagnostické kontroly na STK už umí zkontrolovat například funkci EGR prostřednictvím OBD, takže „vypnutí“ EGR může být zjištěno. Samotné zvýšení výkonu softwarem bez odstranění těchto zařízení však specifický paragraf nemá – zde je problém jen v té neohlášené změně výkonu. Teoreticky by policie mohla při kontrole zjistit, že auto má vyšší než zapsaný výkon (to ale reálně nemá jak změřit). V EU obecně platí, že jakýkoli tuning nesmí zhoršit emisní třídu vozidla. Například v Německu je vyžadováno TÜV schválení – tuningová firma musí nechat otestovat emise i výkon a vystavit ke každému modelu certifikát, pak je úprava zapsána. Bez toho je auto formálně technicky nezpůsobilé a v případě nehody by mohla pojišťovna odmítnout plnění. V ČR tak přísný systém není, nicméně i u nás již zmíněné schválené úpravy existují (byť jich je málo) a do budoucna se může legislativa zpřísňovat s tlakem EU na zamezení manipulací s emisemi.

AutoUpdate.cz své úpravy provádí v souladu s platnými emisními normami. U žádné námi upravené řídicí jednotky nevyřazujeme emisní funkce, naopak se snažíme spalování optimalizovat tak, aby emise byly co nejnižší. Díky tomu nemají naši zákazníci problémy na STK – vozidla plní emisní limity jako předtím. Samozřejmě na přání zákazníka neprovádíme nelegální úkony typu odstranění DPF či EGR (setkáváme se s dotazy na toto téma, ale vždy informujeme, že jde o nezákrok, který neprovádíme). Naše motto je zvýšit výkon bez negativních dopadů a bez porušení zákona. Kdo chce mít naprostou právní jistotu, může využít (byť nákladnější) cestu certifikovaného tuningu se zápisem, jak bylo zmíněno výše – do budoucna se možná dočkáme zjednodušení těchto procesů, protože optimalizace motoru sama o sobě není nic špatného, pokud splňuje emise.

Jednoduché shrnutí pro laiky

Stručně a srozumitelně: Chip tuning se dá v ČR provozovat, aniž byste měli problémy na STK nebo s policií, když je udělaný pořádně a necháte v autě všechny filtry a katalyzátory. Normální emisní kontrola nepozná, že máte upravený software – auto projde, pokud nekouří a nemá odmontované povinné věci. Oficiálně sice máte mít v papírech zapsaný nový výkon, ale to dnes skoro nikdo nemá, a úřady to neřeší, pokud auto plní emise. Velký průšvih by byl, kdybyste vyndali DPF nebo deaktivovali AdBlue/EGR – to je nelegální a kdyby se na to přišlo, dostanete pokutu a auto musí zpět do servisu. Takže rozumný chiptuning = výkon navíc, emise v normě a vše ostatní funguje, tudíž nikdo nic nepozná. V EU obecně platí podobná pravidla – úprava nesmí zhoršit emise. V některých zemích (např. Německo) se úprava musí nechat schválit (měří se emise, hluk atd.). U nás to zatím většina lidí neřeší, ale dobrá firma vám auto naladí tak, že je “čisté” a přitom silnější. Tím pádem neohrožujete životní prostředí ani svou peněženku pokutami.

error: Content is protected !!