Chiptuning pro automatické převodovky – výhody a úskalí

Když se řekne chiptuning, většina lidí si představí úpravu motoru. Neméně důležitá je ale elektronika automatické převodovky. Moderní automaty (od klasických měničových po dvojspojkové) jsou řízeny vlastní řídicí jednotkou (TCU) a jejich software lze také optimalizovat. Chiptuning převodovky se obvykle provádí současně s úpravou motoru – aby převodovka zvládla přenést zvýšený výkon a využila naplno potenciál motoru. Pojďme se podívat na výhody a úskalí úpravy automatických převodovek.

Proč upravovat software převodovky?

Automatické převodovky z výroby bývají nastaveny s ohledem na komfort, emisní normy a životnost. To někdy vede k sub-optimálnímu chování: například převodovka řadí příliš brzy na vyšší stupeň kvůli emisím, což nechává motor točit nízké otáčky – motor se pak může trápit (tzv. podtáčení). Nebo je v softwaru limit točivého momentu, aby převodovka nepřijala víc než X Nm od motoru. Pokud ale motor načipujeme a zvýšíme mu točivý moment, může narážet na limit převodovky – TCU pak motoru „nepovolí“ dát víc (elektronicky omezí vstřikování). Případně to povolí, ale dochází ke zvýšenému prokluzu spojek (zejména u DSG), protože tlak v spojkách není dostatečný.

Úprava software převodovky tedy umožní přizpůsobit její chování novému výkonu motoru. Zvýší se limity točivého momentu, takže motor může naplno odevzdat sílu bez umělého škrcení. Dále lze optimalizovat charakter řazení – posunout řadicí body, zrychlit samotné přeřazení, upravit logiku kick-down, zamykání měniče atd. Výsledkem je, že auto po úpravě lépe spolupracuje mezi motorem a převodovkou – řazení je chytřejší a efektivnější.

Výhody chiptuningu automatické převodovky

1. Uvolnění plného potenciálu motoru: Jak už zaznělo, pokud má motor po tuningu např. 20 % krouťáku navíc, ale převodovka je stále nastavena na původní hodnoty, nevyužijete to. Například mnoho vozů s DSG má sériově limit ~350 Nm, i když motor by po chipu uměl 420 Nm. Úpravou TCU se limit zvedne (typicky DSG lze odemknout i na 600–700 Nm u silnějších verzí). Tím se odemkne plný nárůst výkonu, který motor má. Zároveň se zvýší tlak v spojkách (u DSG nebo v lamelách měniče u klas. automatu), což eliminuje prokluzování spojek a zvyšuje jejich životnost. Takže auto nejen víc táhne, ale paradoxně spojky méně trpí, protože se neklouže – vše je pevněji sepnuté.

2. Rychlejší a hladší řazení: Laděním převodovky lze urychlit čas přeřazení. Například u DSG jde zkrátit prodlevy mezi vypnutím a sepnutím spojky – některé úpravy uvádějí až o 20 % rychlejší přehazování kvaltů a v sportovním režimu zlepšení reakce až o 40 %. Řidič to vnímá jako okamžitější reakci na pokyn řadit a minimalizaci tzv. turbo-díry při řazení (motor rychleji naváže tahem na dalším stupni). Kromě rychlosti se dá ovlivnit i plynulost – některé sériové automaty řadí „měkce“ (pro komfort) s delším skluzem spojky. Tuner může nastavit ostřejší, přímočařejší řazení, které je trochu citelnější, ale méně opotřebovává spojky (menší doba prokluzu znamená méně tření). Lze tak najít dobrý kompromis, aby řazení bylo zároveň hladké i rychlé.

3. Optimalizace řadicích bodů (logiky řazení): Tohle je velká výhoda. Úpravou TCU lze přeprogramovat, při jakých otáčkách a zátěži převodovka řadí. Například odstranit zlozvyk podtáčení – sériový software třeba drží 7. stupeň od 60 km/h, motor točí 1200 ot/min a vibruje. My můžeme nastavit, aby převodovka podřadila dříve a motor nešel do nepříjemně nízkých otáček. Tím ochráníme dvouhmotový setrvačník i celý motor (méně vibrací) a zlepšíme pružnost (auto pak na plyn reaguje okamžitě, nemusí nejprve podřadit). Lze také definovat odlišné režimy: D, Sport, Eco, Manuál – každému nastavit jiné mapy řazení. Např. v režimu D klást důraz na plynulost a ekonomiku, v režimu Sport držet kvalty déle a agresivněji podřazovat. Launch control otáčky (u DSG) jdou také změnit – třeba zvýšit limit z 3000 na 3500 ot/min, pokud to auto na drag racing vyžaduje. U klasických automatů lze upravit strategii zamykání měniče, aby se dřív pevně spojil a snížila se ztráta (což také zlepšuje zrychlení).

4. Zvýšení maximálních otáček a odstranění omezovačů: Některé převodovky nepustí motor do červeného pásma – např. samy přeřadí na vyšší stupeň při určitém maximu, i v manuálním režimu. TCU tune může posunout řazení blíže k maximálním otáčkám a nechat řidiči více kontroly v manuálním módu (např. neřadit automaticky nahoru při dosažení omezovače, pokud si to řidič nepřeje). Tím využijete celý rozsah výkonu motoru – to je užitečné hlavně u upravených motorů, které mají výkon posunutý do vyšších otáček. Například po tuningu může mít motor smysl točit do 6500 místo 6000, a převodovka to pak umožní. Uvedené změny mohou zvýšit i životnost některých částí motoru – třeba když motor není zbytečně podtáčen, méně trpí ložiska a dvouhmotový setrvačník. Podle jednoho tunera “Posunutí bodu řazení umožňuje využití motoru v horním rozsahu otáček… a zvýší tím životnost ventilů.” – tím myslel, že se motor tolik nenamáhá v nízkých otáčkách s vysokým zatížením, což prospívá ventilovému rozvodu.

5. Delší životnost převodovky: Zní to možná paradoxně, že vyšší výkon a zásah do převodovky jí prodlouží život, ale je to tak – za určitých okolností. Úprava převodovky zabrání situacím, kdy by se nadměrně opotřebovávala. Např. zvýšení tlaku v DSG spojkách odstraní prokluz (menší opotřebení lamel). Eliminace podtáčení zamezí vibracím a torzním rázům (šetří ložiska a setrvačník). Rychlejší řazení zkrátí dobu, kdy se lamely třou a hřejí – opět plus pro životnost. Samozřejmě celkově vyšší výkon převodovku zatíží více, ale tím, že se softwarově připraví na vyšší výkon, zvládne ho bez škobrtnutí. Naproti tomu převodovka, která by zůstala v sériovém nastavení a najednou dostala o 30 % víc momentu, může odejít mnohem dřív. Takže tuning převodovky je v tomto smyslu i preventivní opatření, když už ladíte motor.

Úskalí a na co si dát pozor

1. Omezení dané konstrukcí: Ne každou převodovku lze “zázračně zachránit” softwarově. Pokud má např. suchá DSG DQ200 fyzicky malá spojková lamela, více než cca 300 Nm do ní stejně nemá smysl pouštit ani po tuningu, protože by se stejně spálila. Softwarový tuning dokáže posunout limity, ale mechanické limity zůstanou. Je tedy na tunerovi, aby věděl, kam až může zajít. My v AutoUpdate.cz vždy studujeme parametry konkrétní převodovky – např. víme, že ZF 8HP v BMW zvládne i 700 Nm (používá se i ve větších modelech), takže u 3.0 dieselů se toho nebojíme. Naproti tomu u CVT převodovek (např. Toyota nebo Subaru) je pole působnosti velmi omezené – tam se zvýšení výkonu raději drží při zemi, protože CVT má ocelový řemen, který prostě víc než určité hodnoty neudrží a proklouzl by. U některých CVT ani není dostupný tuning TCU – tam pak zůstává riziko, že větší moment z motoru tu převodovku poškodí. Proto u aut s CVT ladíme motor jen lehce. Podobně starší 4/5-stupňové automaty z 90. let nemusí mít TCU s flashovací pamětí (nelze je přehrát) – tam musíme opatrně nastavit motor a převodovku nechat sériovou, což obvykle znamená menší nárůst výkonu, aby to převodovka pobrala.

2. Nesprávná úprava převodovky: Pokud TCU ladí někdo bez zkušeností, může napáchat neplechu. Špatně odladěná převodovka může mít hrubé řazení (příliš vysoký tlak a rychlé sepnutí = trhnutí při každém přeřazení). Nebo může chaoticky řadit – tuner třeba posune řazení nahoru, ale zapomene upravit logiku podřazování při zpomalení a převodovka pak zmatkuje. Může se také stát, že neodladěná TCU nebude dobře komunikovat s upravenou ECU motoru – výsledkem může být kolísání otáček při přeřazení, tzv. rev-hang, nebo naopak příliš prudké brzdění motorem. Zkrátka naladit převodovku vyžaduje stejně detailní znalosti jako ladění motoru. Proto je vhodné, když ladí obojí jedna firma s komplexním přístupem (jako my). Vyvarujete se tak toho, že motor naladí jedna firma a převodovku jiná a pak se budou vymlouvat jeden na druhého, když to neladí dokonale.

3. Ztráta záruky a legislativa: Stejně jako u motoru, i zásah do převodovky může mít vliv na záruku nového auta. Výrobce by to nejspíš poznal (diagnostika TCU může ukázat změnu softwaru) a záruku na převodovku by mohl odmítnout. V EU se ladění převodovky zatím moc neřeší legislativně, protože nemá přímý vliv na emise. Ale formálně je to také změna schválených vlastností. To jen uvádíme pro úplnost – v praxi se to nekontroluje. Nicméně záruku nové převodovky tuningem riskujete, to je třeba vzít v potaz (stejně jako u motoru).

4. Cena navíc: Úprava převodovky je samostatná služba, většinou za příplatek. Někde stojí i polovinu ceny chiptuningu motoru. Někteří zákazníci váhají, zda do toho investovat. My ale doporučujeme – poměr cena/přínos je výborný, protože vyladění převodovky výrazně zlepší dojem z celého auta. Navíc řada úpravců (včetně nás) dává slevu, když se dělá motor i převodovka najednou.

AutoUpdate.cz provádí chip tuning automatických převodovek zejména u vozů VW/Škoda/Audi (DSG DQ250, DQ381, DL501 aj.), BMW (ZF automaty), Mercedes (7G/9G automaty) a dalších podle dostupnosti. U každé úpravy testujeme funkčnost – děláme jízdní zkoušku před i po úpravě a ladíme, dokud nejsme spokojeni. Naší prioritou je, aby změny v převodovce přinesly reálné zlepšení jízdních vlastností a zároveň neohrozily životnost. Zákazníci často hlásí, že po úpravě převodovky auto konečně řadí “hlavou” – např. už zbytečně nepodtáčí motor ve městě, v kopci dřív podřadí a při předjíždění na kickdown neváhá. Taky oceňují, že když je motor vyladěný, převodovka mu stačí a necuká. Celkově tak tuning převodovky doplňuje tuning motoru jako poslední dílek skládačky pro dokonalý výsledek.

Jednoduché shrnutí pro laiky

Laicky a jednoduše: Automatická převodovka si po chipu motoru taky zaslouží “poladit”, aby s tím silnějším motorem správně spolupracovala. Co se tím myslí? Úpravou softwaru převodovky zajistíme, že přeřazování je rychlejší a převodovka dovolí motoru dát plný výkon. Bez úpravy by se mohlo stát, že automat ten výkon “utne” nebo že budou prokluzovat spojky (zejména u DSG) a to je nežádoucí. Vyladěná převodovka řadí chytřeji – třeba nebude zbytečně řadit nahoru, když tím motor padne do nízkých otáček a trápí se. Taky podřadí rychleji, když potřebujete zrychlit. Celkově se jízda zlepší: auto reaguje svižněji, řazení je hladké a zároveň pevné. Pro běžného řidiče to znamená, že odpadnou nepříjemnosti jako cukání nebo váhání automatu. Životnost převodovky se tuningem běžně nezhorší, spíše naopak, protože vše funguje optimálně a nic neklouže. Samozřejmě je potřeba, aby to udělal odborník – špatně upravená převodovka by mohla naopak řadit blbě. Ale u profíků (jako AutoUpdate.cz) se toho bát nemusíte. Takže chiptuning převodovky doporučujeme všude tam, kde se ladil motor a jde to – dostanete tak z auta maximum bezpečně a pohodlně.

error: Content is protected !!