Po–So: 9–20

Asistenční systémy a moderní technologie ve vozech BMW (2018–2025)
Asistenční systémy BMW v letech 2018–2025: Od roku 2018 prošly vozy BMW výrazným vývojem v oblasti asistenčních systémů řidiče (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems). Automobilka zavedla moderní asistenční systémy BMW zvyšující bezpečnost i komfort jízdy. Typicky patří mezi nejdůležitější: adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, který automaticky udržuje odstup a umí vůz zastavit a znovu rozjet v kolonách, asistent pro udržování v jízdním pruhu (aktivně koriguje směr jízdy, aby vůz nevystoupil z pruhu), systém rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu a varování před kolizí při odbočování vlevo. Nechybí ani automatické nouzové brzdění (BMW Active Guard/Brake Assist) pro prevenci srážky s vozidly nebo chodci, či parkovací asistent schopný sám zaparkovat vůz na podélné i příčné místo. Od roku 2019 začal BMW nabízet i unikátní asistent couvání, který si pamatuje posledních 50 metrů jízdy vpřed a umí stejnou cestou automaticky couvnout – užitečné při vyjíždění z úzkých míst. V modelech vyšší třídy (5, 7, X5, X7 apod.) se objevily také pokročilé systémy jako asistent vyhýbání (Evasion Aid, pomáhá řidiči bezpečně objet překážku) či aktivní ochrana před nárazem z boku (Side Collision Avoidance). Tyto technologie společně zajišťují, že asistenční systémy BMW chrání posádku a usnadňují řízení v kritických situacích.
Vývoj a úrovně autonomního řízení v BMW
BMW postupně posouvalo své asistenty až směrem k částečně autonomní jízdě. V letech 2018–2020 nabídly vozy vybavené paketem Driving Assistant Plus/Professional funkce tzv. Traffic Jam Assistant – v hustém provozu do cca 60 km/h mohl vůz sám udržovat stopu v pruhu a následovat kolonu, přičemž řidič mohl na krátkou dobu pustit volant (ruce ale musely být připraveny k zásahu). Nejnovější generace systému v modelu BMW řady 7 (G70) šla ještě dál: od roku 2023 je k dispozici BMW Dálniční asistent umožňující na dálnici jízdu s hands-free řízením až do 130 km/h. Řidič na dálnici s oddělenými pruhy tak může za určitých podmínek sundat ruce z volantu, zatímco systém aktivně řídí v jízdním pruhu a udržuje bezpečný odstup. Tento asistent dokonce umí automaticky měnit jízdní pruh – pokud řidič pohledem do zpětného zrcátka potvrdí manévr, vůz sám přejede do vedlejšího pruhu, jakmile je to bezpečné. Jako milník pak BMW představilo i systém Personal Pilot L3 (úroveň 3 autonomního řízení) v nové řadě 7, který při rychlostech do 60 km/h v dopravních kolonách umožňuje řidiči dočasně se přestat věnovat řízení (může spustit oči z vozovky a věnovat se jiným činnostem). Jde o podmíněnou autonomii – vůz zcela přebírá řízení, ale jen za definovaných podmínek a řidič musí být připraven převzít kontrolu během několika sekund na vyzvání. Kombinace systémů úrovně 2 a 3 v jednom voze je průkopnická a BMW bylo v roce 2024 první automobilkou na světě, která získala schválení pro takovou kombinaci. Tyto nejpokročilejší funkce jsou zatím dostupné jen v některých zemích (např. v Německu) a výhradně za příplatek v nejvyšších modelech (Personal Pilot L3 stál při uvedení cca 6000 €). Ukazují však směr, kterým se moderní ADAS Mercedes-Benz u BMW ubírají – k vyšší míře automatizace a pohodlí na dlouhých cestách.
Infotainment, head-up displeje a konektivita
Kromě asistentů jízdy BMW inovovalo i moderní technologie ve vozech z hlediska zobrazování informací a propojení s digitálním světem. Od roku 2018 nastoupila nová generace infotainmentu BMW iDrive 7.0, později následovaná iDrive 8. Tyto systémy přinesly velké širokoúhlé displeje s vysokým rozlišením, možnost dotykového ovládání a stále pokročilejší funkce konektivity. Například navigace v iDrive 7 uměla zobrazovat pokyny s využitím rozšířené reality – na živý obraz z kamery se promítaly šipky navigace, usnadňující orientaci v křižovatkách. V nejnovějších modelech (iX, i4, řada 7) dokáže systém kombinovat kamery a head-up displej tak, že AR navigační šipky “plují” před vozem na silnici a přesně ukazují, kam odbočit. Head-up displeje obecně BMW v posledních letech výrazně rozšířilo – z luxusních modelů se přesunuly i do střední třídy (např. BMW 3 G20 mohlo mít HUD za příplatek). V roce 2025 plánuje BMW uvést novou generaci HUD zvanou Panoramic Vision, která promítne informace přes celou šířku čelního okna, což ještě zvýší přehled řidiče.
Propojení s mobilními aplikacemi je další oblastí moderních technologií. Služba BMW ConnectedDrive (resp. aplikace My BMW) umožňuje vzdálený přístup k vozu – např. zamčení/odemčení na dálku, kontrolu stavu paliva/nabití, nebo odeslání cíle navigace do vozu. Nechybí ani funkce tísňového volání eCall či concierge služby. Od roku 2019 také BMW začalo využívat dálkové softwarové aktualizace OTA (Over-the-Air). První BMW Remote Software Upgrade proběhl před pěti lety (tj. v roce 2019) a od té doby automobilka touto cestou rozšířila tuto schopnost na miliony vozů. Do konce roku 2024 BMW rozeslalo již přes 10 milionů aktualizací svých vozů na dálku. Tyto updaty umí zlepšovat funkce infotainmentu, pohonného ústrojí i asistenčních systémů – výrobce jimi často přidává nové vlastnosti nebo vylepšuje stávající (např. funkce usnadňující nabíjení u elektromobilů, vylepšení asistenta jízdy v pruzích apod.). Aktualizace probíhají bezplatně přes zabudovanou SIM kartu ve voze, takže zákazníci nemusí kvůli novému softwaru do servisu. To je velký posun v moderní technologii vozů BMW, která se tak stávají tzv. “softwarově definovanými” – výrobce jim může na dálku dodat vylepšení i dlouho po zakoupení.
Standardní výbava vs. příplatkové pakety
V koncernu BMW tradičně platí, že základní výbava obsahuje nezbytné bezpečnostní asistenty, zatímco pokročilejší funkce jsou dostupné ve vyšších výbavových liniích nebo za příplatek. Již kolem roku 2018 se stalo standardem, že všechny nové BMW mají např. varování před čelní srážkou s autonomním brzděním a systém udržování v jízdním pruhu (byť u základních modelů šlo často jen o pasivní varování vibracemi volantu). Vyšší modelové řady (5, 7, X5…) mívají některé asistenty standardně rozsáhlejší – například BMW řady 7 G11 (facelift 2019) mělo ve standardu paket Driving Assistant s hlídáním jízdního pruhu a mrtvého úhlu. Naopak kompaktní modely (řada 1, 2) zprvu nabízely pokročilé prvky jen v balíčcích. Od roku 2022 navíc vstoupily v platnost nové předpisy EU vyžadující povinně určité asistenty (např. detekci únavy řidiče, základní udržování v pruhu a automatické brzdění) – díky tomu i nejdostupnější vozy BMW dnes disponují těmito systémy standardně.
Nicméně prvky jako adaptivní tempomat (BMW Active Cruise Control) či Driving Assistant Professional zůstávají téměř vždy za příplatek. BMW nabízí tyto funkce často v rámci balíčku Driving Assistant Plus/Professional, který může zahrnovat adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, aktivní vedení v pruzích, asistenta pro jízdu v kolonách a další rozšíření. Cena takového paketu se pohybovala v řádu desítek tisíc Kč a zákazník si jej mohl objednat při konfiguraci nového vozu. Rozdíly jsou i mezi modelovými řadami – například luxusní BMW X7 má mnoho asistentů standardně (vzhledem k ceně vozu), zatímco BMW 3 nebo X1 nabídnou většinu jen volitelně. Za zmínku stojí i noční vidění BMW Night Vision s detekcí chodců a zvěře, které BMW nabízelo u vyšších modelů (5, 7, X6) za příplatek. Tento systém infračervenou kamerou snímá tepelný obraz před vozem a zvýrazní na displeji či HUD teplokrevné objekty (chodce, zvířata) vzdálené až ~300 m Noční vidění zůstává vzácnou výbavou luxusních aut – jak uvádí ADAC, běžně se vyskytuje jen u drahých vozů za příplatek
Dodatečná instalace asistentů a služby autoupdate.cz
Pokud majitel vozu BMW zjistí, že mu nějaký užitečný asistent nebo technologická výbava chybí, nemusí zoufat. Řada funkcí se dá do vozů BMW dodatečně aktivovat či namontovat díky specializovaným firmám. Například některé modely mají z výroby hardware pro adaptivní tempomat či rozpoznávání značek, ale funkce nejsou softwarově odemčené v případě, že nebyly objednány – zde pomůže dodatečná aktivace kódem. U jiných lze doplnit chybějící čidla či kamery jako aftermarket příslušenství. Právě na takové úpravy se zaměřuje portál autoupdate.cz, kde odborníci dokáží profesionálně dodatečně aktivovat asistenční systémy BMW nebo je na zakázku doinstalovat. Chcete-li např. zpřístupnit vyšší úroveň Driving Assistant ve svém voze, přidat parkovací kamerový systém nebo odblokovat pokročilé online funkce infotainmentu, na autoupdate.cz vám poradí a zajistí bezpečnou integraci těchto technologií do vašeho vozu. Díky tomu lze držet krok s dobou a užívat si všechny moderní technologie ve voze BMW, i když z výroby nebyly přítomny – a zároveň zvýšit hodnotu a užitnou hodnotu svého automobilu.