Po–So: 9–20

Asistenční systémy a moderní technologie ve vozech Mercedes-Benz (2018–2025)
Intelligent Drive: evoluce asistentů Mercedes-Benz: V luxusních vozech Mercedes-Benz vždy debutovaly špičkové technologie, a období 2018–2025 to jen potvrzuje. Automobilka své systémy označuje souhrnně jako Mercedes-Benz Intelligent Drive, zahrnující pokročilé ADAS Mercedes-Benz pro podporu řízení. Již kolem roku 2018 měly modely Mercedes širokou paletu asistentů: Adaptivní tempomat Distronic s funkcí Stop&Go (umí samočinně zastavovat v kolonách a opět se rozjet), Active Steering Assist (aktivní asistent řízení, který pomáhá držet vůz uprostřed pruhu), Active Brake Assist (autonomní brzdění před překážkou, standardně rozpoznávající auta, chodce i cyklisty), Blind Spot Assist (hlídání mrtvého úhlu s varováním a v aktivní verzi i automatickým brzdným zásahem při pokusu o změnu pruhu, pokud je v mrtvém úhlu překážka) a Active Lane Keeping Assist (varuje vibracemi volantu a umí vrátit auto do pruhu, pokud řidič neúmyslně přejíždí čáru). Mnohé z těchto prvků byly součástí balíčku jízdních asistentů dostupného za příplatek u většiny modelů. Například třída E (W213) po faceliftu 2020 nabízela v rámci paketu Intelligent Drive celkem stupeň 2 autonomie, včetně automatické změny pruhu po zapnutí blinkru či adaptivního omezení rychlosti podle značek.
DRIVE PILOT: první schválená autonomie Level 3
Mercedes-Benz dosáhl významného milníku, když jako první na světě začal sériově prodávat vůz s homologovaným autonomním řízením úrovně 3. Od konce roku 2021 získal v Německu povolení pro svůj systém Drive Pilot, který umožňuje podmíněně autonomní jízdu. V praxi to funguje tak, že například v dopravní zácpě na dálnici při rychlosti do 60 km/h může řidič stiskem tlačítka aktivovat Drive Pilot a vůz pak sám řídí bez nutnosti, aby řidič sledoval vozovku. Řidič se smí věnovat jiným činnostem (např. procházet e-maily na středovém displeji, které se v L3 režimu zpřístupní), čímž Mercedes slibuje zákazníkům “vzácný dar času”. Toto hands-off a eyes-off řízení je možné jen za určitých podmínek – na přesně zmapovaných dálnicích (aktuálně ~13 tisíc km německých dálnic), za dobrého počasí a jen v kolonách (60 km/h limit). Drive Pilot je dostupný jako příplatková výbava u Třídy S (W223) a elektromobilu EQS od roku 2022, cena činila cca 5000–7000 €. Mercedes tím předstihl konkurenci a stal se pionýrem v nabídce Level 3 autonomní jízdy pro zákazníky. Technicky systém využívá LiDAR, vysoce přesné GPS, HD mapové podklady, kamery a dokonce mikrofony (pro slyšení sirén), plus redundantní systémy řízení a brzd pro případ poruchy. V praxi tedy například v ranní zácpě na dálnici kolem Stuttgartu může řidič S-Class s Drive Pilotem pustit volant i oči, vůz popojíždí a reaguje sám, a řidič může dohnat práci na notebooku. Jakmile se podmínky změní (kolona se rozjede nad 60 km/h, konec dálnice apod.), systém vyzve řidiče k převzetí kontroly. Tato technologie představuje špičku ADAS Mercedes-Benz a naznačuje budoucnost – automobilka plánuje rozšířit L3 i do dalších zemí (v USA už probíhá schvalování) a zvýšit povolenou rychlost nad 60 km/h v budoucnu.
Další vyspělé asistenty: od parkování po noční vidění
Mercedes v daném období nabídl i řadu jiných pokročilých asistenčních funkcí. Aktivní asistent změny pruhu: při jízdě s adaptivním tempomatem stačí dát blinkr a pokud jsou okolní pruhy volné, auto samo přejede do zvoleného pruhu (dostupné např. od třídy E výš). Active Speed Limit Assist: vůz sám upravuje rychlost podle rozpoznaných značek (v kombinaci s navigací bere v potaz i dočasné limity, kruhové objezdy, zatáčky). Traffic Sign Assist je dnes standardem – čtení značek rychlosti a zákazů předjíždění, v novějších verzích upozorňuje i na vjezd do jednosměrky v protisměru (Wrong-Way Alert). Car-to-X komunikace: Mercedes jako jeden z prvních už v roce 2017 umožnil autům komunikovat mezi sebou – vůz vysílá a přijímá varování o nebezpečí (nehoda, kluzká vozovka, stojící vozidlo) přes cloud. Od 2020 tuto funkci dostaly standardně všechny Mercedesy s Mercedes me (sdílená data v rámci komunity zvyšují bezpečnost).
Parkovací asistenti: Samozřejmostí je Parktronic s akustickým upozorněním a grafickým znázorněním překážek. Vyspělejší je Active Parking Assist – auto samo zaparkuje do podélné či příčné mezery, řidič jen drží tlačítko (dostupné i pro kompaktní třídu A). Novinkou je ** dálkově ovládané parkování (Remote Parking Assist)**, které u některých modelů (např. E, 7er) umožňuje zaparkovat vozidlo zcela bez řidiče uvnitř – pomocí aplikace v mobilu či klíčku lze najet do úzké garáže, zatímco řidič stojí venku. Mercedes rovněž pracuje na systému Intelligent Park Pilot, který v kombinaci s chytrou infrastrukturou umožní vozu zaparkovat autonomně v parkovacím domě (tzv. automatizované valet parkování, testováno na letišti ve Stuttgartu).
Noční vidění Night View Assist: Mercedes nabízel termovizní noční vidění už od roku 2005 (S W221), pokračoval v modelech jako S (W222) a některé AMG GT4door. V roce 2018–2019 byl Night View Assist Plus volitelný u Třídy S a Maybach, využívá infračervenou kameru a obraz zvýrazňuje chodce či zvířata před vozem. Nová generace S (W223) už Night Vision nenabízí (zřejmě kvůli nástupu digitálních světlometů, které suplují část funkcí). Místo toho Mercedes integroval do světlometů Digital Light – LED světlomety schopné promítat symboly na silnici (např. šipky, varovný symbol). Tyto světlomety spolu s nočním viděním uměly například upozornit zvýrazněním chodce kuželem světla.
PRE-SAFE®: soubor preemptivních ochran před nehodou – Mercedes ho neustále rozvíjel. PRE-SAFE Impulse Side (u třídy E a S) využívá boční radar, a pokud hrozí boční náraz, nafoukne bočnice sedadel, aby posunul cestujícího dál od dveří a zmírnil tak účinek nárazu. PRE-SAFE Sound zase před nárazem pustí do kabiny šum, aby reflex v uších (tzv. Stapedius reflex) ochránil sluch před rázem zvuku při bouračce. Tyto neviditelné technologie Mercedes implementoval napříč modely – např. i nová třída C (W206) má některé z nich.
MBUX a digitální inovace v interiéru
Roku 2018 Mercedes způsobil malou revoluci v ovládání vozů představením systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Debutoval v nové třídě A (W177) na jaře 2018 a následně se rozšířil do všech modelů. MBUX přinesl zcela digitální kokpit – dva širokoúhlé displeje (jeden před řidičem, druhý uprostřed) s moderní grafikou. Rozhraní je vysoce individualizovatelné a samo se učí preferencím uživatele díky umělé inteligenci. Poprvé Mercedes umožnil i dotykové ovládání na středovém displeji (dříve se tomu bránil), spolu s novým touchpadem na středové konzoli a dotykovými ploškami na volantu – ovládání je tedy velmi intuitivní a přizpůsobené mladší generaci řidičů.
Unikátní funkcí MBUX je inteligentní hlasový asistent “Hey Mercedes” schopný porozumět přirozené řeči. Uživatel nemusí diktovat striktní povely; stačí říct “Hey Mercedes, je mi zima” a systém navrhne zvýšení teploty. Hlasem lze ovládat navigaci, telefon, hudbu a některé komfortní funkce. MBUX se postupně učí slovník uživatele a díky online připojení rozumí i složitějším dotazům (např. počasí v cíli). Tento asistent byl v roce 2018 jeden z nejpokročilejších na trhu a Mercedes jej dále vylepšuje – novější verze (MBUX 2.0 v S(W223)/EQS) už rozpoznají i gesta rukou nebo pohled očí (např. pokud se řidič ohlédne dozadu, auto samo stáhne clonu na zadním okně).
MBUX také jako jeden z prvních nabídl navigaci s rozšířenou realitou: do obrazu z přední kamery na středovém displeji v reálném čase vkládá směrové šipky a čísla domů, takže na křižovatkách jasně vidíte, kam odbočit. Tato AR navigation debutovala s A-Class 2018 a dnes je i v dalších modelech. U nové třídy S ji Mercedes posunul ještě výš – má obří head-up displej s rozšířenou realitou, který promítá navigační šipky před vůz jakoby na vozovku. Stejně tak umí promítnout třeba červené čáry kopírující jízdní pruh při aktivním udržování v pruhu nebo graficky znázornit bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu. Tento AR HUD vypadá jako z videoher a potvrzuje technologický náskok Mercedesu v HMI (rozhraní člověk-stroj).
Konektivita je zajištěna přes platformu Mercedes me – všechny nové Mercedesy mají vestavěnou SIM kartu, což umožňuje online funkce: živé dopravní informace do navigace, stahování aktualizací map OTA, streamování hudby, ale i vzdálený přístup přes aplikaci (kontrola stavu vozu, dálkové zamčení, start topení apod.). OTA aktualizace Mercedes rovněž zavedl – zpočátku jen pro infotainment (např. vylepšení MBUX) nebo drobnosti, ale do budoucna i pro asistenční funkce. Například v roce 2023 Mercedes nabídl za poplatek online upgrade pro EQS, který zvýší výkon a zrychlí akceleraci – to naznačuje nový model “funkcí na vyžádání”. Pro ADAS to může znamenat, že pokud hardware vozu umí něco, co nebylo aktivováno z výroby, půjde to dodatečně odemknout softwarově.
Standardní vs. příplatkové asistenty u Mercedesu
Mercedes-Benz má tradičně strategii, kdy základní modely mají jen nutný základ a prémiové funkce jsou součástí paketů. Například automatické nouzové brzdění (Active Brake Assist) a Attention Assist (sledování únavy) jsou již několik let standardem u všech modelů – i nejmenší třída A je “nejbezpečnější ve svém segmentu” mj. díky těmto prvkům. Nicméně například adaptivní tempomat Distronic byl u většiny modelů za příplatek nebo standard až od určité linie (např. u S-Class možná standard, u C-Class příplatek ~30 tis. Kč jako součást Driver Assistance Package). Balíček Driving Assistance Package obsahující adaptivní Distronic, aktivní hlídání pruhu, aktivní mrtvý úhel, Pre-Safe Plus atd. byl typicky volitelný napříč modely.
Vysoce pokročilé věci jako Drive Pilot L3 jsou výhradně za příplatek a jen pro top třídy. Head-up displej – u Mercedesu dostupný od třídy C výše, ale vždy za příplatek (u S možná standard). Například u nové třídy A (2018) byl head-up displej k dispozici za příplatek. Multibeam LED světlomety s pokročilými funkcemi (vykrývání provozu, promítání piktogramů) – opět za příplatek u nižších tříd, standard u S. Lze tedy říci, že Mercedes nechává zákazníkovi volbu, ale kdo chce špičkovou bezpečnostní výbavu, obvykle sahá po příplatkovém paketu asistentů. Ten však automobilka neustále rozšiřuje – nová S má v základu již dost funkcí a paket přidává zejména L3 Drive Pilot.
Zmínku zaslouží i integrace povinných EU prvků 2022 – Mercedes je plnil s předstihem. Například už dříve měl systém sledování pozornosti, varování před překročením rychlosti apod., takže plnění regulace bylo formalitou. Krom toho Mercedes často překračuje požadavky – např. asistent mrtvého úhlu u Mercedesu hlídá ještě 3 minuty po vypnutí zapalování, aby varoval při vystupování (ochrana před cyklisty), což je nad rámec povinností.
Dodatečná aktivace asistentů a inovací na autoupdate.cz
I pro vozy Mercedes-Benz platí, že spoustu funkcí lze dodatečně doplnit. U prémiových aut bývá elektronika modulární a často je možné softwarem aktivovat výbavu, která nebyla z výroby odemčena. Například některé importované vozy mohou mít deaktivované přizpůsobení světlometů pro EU – to lze doprogramovat. Nebo majitelé starších modelů si přejí Apple CarPlay/Android Auto – Mercedes je kolem 2018 dodával jako výbavu, kterou lze zpětně odemknout. Specialisté z autoupdate.cz umí i takové požadavky řešit. Dále mohou retrofitovat například 360° kameru do modelu, který ji neměl, nebo Distronic tempomat: u některých Mercedesů třídy C/E lze doplnit radar a aktivovat adaptivní tempomat dodatečně, pokud to konstrukce dovoluje. ADAS Mercedes-Benz jsou technicky vyspělé, ale autoupdate.cz má know-how, jak je bezpečně zprovoznit i dodatečně. Kromě toho nabízejí i ladění komfortních funkcí – třeba digitální tv tuner, který v Evropě bývá blokován za jízdy (kvůli bezpečnosti), lze na přání odblokovat pro spolujezdce. Podobně Video v pohybu (DVD přehrávání za jízdy) či aktualizace map navigace u starších Comand/MBUX systémů.
Pokud tedy vlastníte Mercedes a zjistíte, že byste rádi měli nějaký asistent nebo moderní prvek, který vaše auto nemá, autoupdate.cz je tím správným partnerem. Posoudí technický stav, navrhnou řešení – ať už čistě softwarové odemčení, nebo montáž originálních dílů – a integrují vše tak, aby výsledná funkce odpovídala tovární kvalitě. Tím se dá ušetřit oproti koupi nového vozu a přesto si dopřát třeba ADAS na úrovni Mercedesu i ve starším modelu. S pomocí autoupdate.cz je tedy možné držet svůj Mercedes neustále “up-to-date” z hlediska technologií – od dodatečné aktivace asistentů až po různé moderní technologie ve voze (infotainment, konektivitu). To vše s profesionálním přístupem a zárukou odborné instalace.